Geluk

Geluk


Goedemorgen kinderen, vandaag wordt een leuke dag, zegt meneer Ferdi enthousiast. We gaan niet rekenen, taal of aardrijkskunde doen, maar we gaan de hele dag over ‘Geluk Op School’ praten. Hier op de grond ligt een heel groot papier en jullie mogen het helemaal vullen met allerlei ideeën over geluk. Wat zou je het liefste zien op school waardoor jij en andere kinderen gelukkiger kunnen worden? Voordat we beginnen, sluiten we vijf minuten onze ogen en ademen een paar keer rustig in en uit en dan komen er misschien mooie ideeën in je op.

---

Oké, doe je ogen maar weer open. Hier zijn de stiften.

De kinderen hurken bij het papier en beginnen vol enthousiasme te schrijven en te tekenen. Na een poosje is er bijna geen leeg plekje meer vrij op het grote papier.

Tjonge, dat hebben jullie geweldig gedaan, kinderen! Nu mogen jullie één voor één iets vertellen wat je erop hebt geschreven of getekend.

Geluk op school zou voor mij beteken dat we zelf mogen weten wat we willen leren omdat we van binnen allemaal anders zijn, zegt Imke.

Jullie weten inderdaad zelf prima wat bij je past, zegt meneer Ferdi.

En voor mij is geluk als er geen proefwerken meer zouden zijn en dat er ook geen punten meer worden gegeven, roept Daan.

Dat snap ik, Daan. Ik denk dat veel kinderen blij zijn met jouw idee.

Ik zou graag een laboratorium op school willen zodat we zelf dingen kunnen uitvinden, stelt Luuk voor.

Anna zegt: Ik zou het fijn vinden om op school een echte winkel te maken met bv tweedehands spulletjes, om te oefenen om een bedrijf op te zetten.

En mij lijkt het goed om les te krijgen over gezonde voeding. Wij worden anders ziek als we later groot zijn. We kunnen dan een eigen groentetuin hier op school maken, zegt Dirk.

Kunnen we misschien ook kapotte spullen leren repareren, zodat er niet zoveel wordt weggegooid? vraagt Rosa.


Wat een prachtige ideeën hebben jullie bedacht! Ik ben trots op jullie! Van wie is die mooie tekening van een boeddha?

Van mij, meneer, zegt Sofie. Ik zou gelukkig worden van yoga en meditatie op school. Met meditatie kun je veel beter ontdekken wat je voelt, wilt en kunt.

Hé, dat is bijzonder. Je hebt zeker een belangrijk punt. Met yoga en meditatie kom je in contact met je innerlijke kracht. Mooi...

Ik zie hier het woord: ‘Omdenken’, wie heeft dat opgeschreven?

Ja, hierzo…., antwoord Hugo.

Leg eens uit, wat bedoel je ermee?

Ik heb van mijn moeder geleerd dat als je negatief denkt, dat dan niets echt goed lukt, maar als je de gedachte die je niets brengt ombuigt naar iets positiefs, dat je dan veel meer kans van slagen hebt en gelukkiger kunt worden.

Dat klopt echt, Hugo. Kun je ons eens een voorbeeld geven van hoe jij iets hebt omgebogen?

Ik dacht eerst heel vaak dan ik iets niet kon en daardoor probeerde ik het niet eens. Maar nu zeg ik in mezelf steeds vaker:

Ik dóe het gewoon!

Als het dan niet helemaal perfect lukt, vind ik het niet zo erg, want ik heb het dan toch lekker gedaan en dat geeft een goed gevoel over mezelf. Ik ben dan best trots.

Wat mooi Hugo! Je kunt je inderdaad afvragen wat het ergste is dat er zou kunnen gebeuren als je het niét zou doen of als je het wél zou doen. Ik vind ómdenken een geweldig woord. We gaan het daar vast nog vaker over hebben. Weet je wat? We gaan eens kijken welke ideeën over geluk we echt kunnen realiseren hier op school. Laten we beginnen om dit grote papier met al deze prachtige ideeën naar de directeur te brengen en we nodigen hem dan hier in de klas uit voor een vergadering. O ja, ik schrijf ook nog wat op het papier: 'Gelukslessen in de klas'. Is everybody happy?

Jááááá, juichen de kinderen.