Wie ben ik?
Wie ben ik?
Florine denkt over alles heel goed na. Ze vraagt zich vaak af waaróm iets is zoals het is. Zoals wie de woorden heeft verzonnen, waarom kinderen niet zelf mogen beslissen wat ze willen leren op school, waarom auto’s geen propeller hebben zodat kunnen vliegen en nog veel meer. Florine zit in de klas weer voor zich uit te staren en haar hoofd zit vol nieuwe vragen én nieuwe ideeën.
Meneer Bas klapt één keer hard in zijn handen om Florine bij de les te krijgen en vraagt:
'Wat was je laatste gedachte?’
Uh…. Ik dacht: ‘Wie ben ik eigenlijk?’
Jij bent Florine, was je dat even vergeten, haha?
Dat bedoel ik niet, meneer. Ik vroeg me alleen af wat mij anders maakt dan andere mensen.
Alle mensen zijn uniek, zelfs tweelingzusjes of broertjes kunnen van buiten op elkaar lijken maar van binnen zijn ze anders.
Maar wat zorgt ervoor dat ze anders zijn?
Ik denk dat iedereen een pakketje eigenschappen heeft. Sommige krijg je doordat je beïnvloed wordt door je omgeving, je opvoeding en je school.
Kunt u voorbeelden noemen?
Jazeker. Als ik jou elke dag zou zeggen dat je niet goed genoeg bent, zou je faalangst kunnen krijgen of heel verlegen kunnen worden. Ik kan ook tegen jou zeggen dat ik trots op je ben en dan voel jij je een stuk beter en je krijgt meer zelfvertrouwen. Ik beïnvloed dus met mijn woorden jouw eigenschappen.
Duidelijk. En met welke eigenschappen word je geboren? Ik bedoel die echt bij mij als persoon horen.
Die eigenschappen zijn totaal verschillend bij alle mensen. Het zijn eigenlijk een soort cadeautjes in jezelf die je kunt uitpakken.
Haha, moet ik dan mijn buik openmaken om die cadeautjes eruit te halen?
Nee joh, het is veel simpeler. De cadeautjes zijn je talenten, daar waar je vanuit je zelf goed in bent en waar je je heel blij door voelt. Je gevoel is dus een soort wegwijzer naar je cadeautjes.
Hé, dat is handig.
Ik hoef dus alleen maar naar mijn gevoel te luisteren.
Precies. Ontdek dan waar je je krachtig, blij, enthousiast van wordt en wat als vanzelf gaat, dus wat je geen moeite kost. Dat is jouw talent, jouw cadeautje, jouw unieke eigenschap.
Mooi zeg! Iedereen heeft vast heel veel talenten, meneer.
Nou en of, Florine. Als we die talenten van elkaar gaan zien, dan wordt de wereld een stuk mooier. Weet je wat? We schrijven voor iedereen uit deze klas briefjes met daarop de talenten die we van elkaar zien.
Yes!! Het is uw talent om kinderen een goed gevoel te geven, meneer.
Dankjewel Florine. En het is jouw talent om mensen aan het denken te zetten.